Hygien

God hygien är av största vikt i kontaktsporter, och dålig hygien är starten på hudproblem. För att få en så trevlig träningsupplevelse som möjligt är det viktigt att ta hänsyn till bland annat dessa punkter:

  • Naglarna ska vara kortklippta utan vassa kanter, så att du inte råkar riva dig själv eller en träningskamrat.
  • Om du har små, icke infekterade, sår så ska de tejpas ordentligt innan träning. Det räcker inte med bara plåster på.
  • Får du sår under träning; kliv av mattan, torka upp eventuellt blodspill. Kan du stoppa blödningen och tejpa såret ordentligt – fortsätt träna, ej annars.
  • Under träningen, var även uppmärksam på dina träningkamrater, be dem tejpa ev. sår och var inte rädd att påtala om naglarna är oklippta eller om dräkten verkar otvättad.
  • Efter träning, hjälp med till städning av mattan/lokalen så att vi får bort grogrunden för bakterier.
  • Träningskläder ska vara rena och fräscha, och tvättas efter VARJE träning.
  • Duscha så fort som möjligt efter att du kommit hem med schampo och tvål.

Punkterna är självklarheter utifrån den respekt vi ska visa våra träningskamrater.

 

Sårvård

Inom kontaktsport finns risk för hudsmitta, som svinkoppor och ringorm. Behandla alla sår du får på träningen som om de vore infekterade. Tvätta gärna rent med exempelvis Klorhexidin direkt efter träning. Håll såren under uppsikt. Om de blir större, sprids, eller inte får sårskorpor som vanligt finns risk att det är en infektion.

MEDDELA DIN INSTRUKTÖR!

TRÄNA INTE!

Om du vill kunna komma tillbaka snabbt, sök läkare. Det går att självbehandla, men det är tidskrävande. Träningen får vänta till såren läkt ut helt och hållet. Genom att du meddelar dina instruktörer om så kan vi varna övriga och be dem hålla koll så att det inte blir någon spridning på smittan.